Raam repareren of vervangen?

Als uw ramen beslaan, lekken, koud zijn, gebarsten of kapot zijn, of op een andere manier niet doen waarvoor ze bedoeld zijn, vraagt u zich misschien af of u uw ramen moet repareren of vervangen.

Het is een moeilijke keuze, gebaseerd op het idee dat de kosten een probleem zijn. Als alle factoren gelijk zijn, is het waarschijnlijk dat de meeste huiseigenaren vervanging zouden verkiezen boven reparatie. Maar de kosten zijn de factor die dit tot een echt dilemma maakt. Met nieuwe ramen die tussen de $300 en $2.100 of meer kosten, kan een heel huis met nieuwe ramen al snel enkele duizenden dollars kosten.

Reparatie lijkt dan de meest voor de hand liggende weg, behalve dat reparatie bij de meeste moderne ramen niet altijd mogelijk is. Oudere ramen met enkele beglazing waren eenvoudig te repareren. Ramen met dubbele of driedubbele beglazing zijn daarentegen moeilijker te repareren. In sommige gevallen is reparatie niet eens mogelijk.

Dus, wanneer kunt of moet u uw ramen repareren of vervangen?

Wanneer moet u uw raam repareren?
Gebarsten of gebroken glas
Veiligheid en gezichtsscherpte spelen een rol bij de beslissing om een raam te vervangen als het glas slecht is. Enkele ruiten kunnen effectief en goedkoop worden gerepareerd door de huiseigenaar of een glaszetter.

Als een ruit met meerdere ruiten gebroken of gebarsten is, moet u de vleugel vervangen. Maar als u al lange tijd problemen met de ruit tolereert, kan dit een goed excuus zijn om de hele ruit te vervangen.

Gebroken glaslijsten of middenstijlen
Rottende of gespleten binnen- en buitendraden die het glas in enkelglas ramen vasthouden, moeten opnieuw worden gemaakt. Als er stopverf ontbreekt of broos is, kan deze eenvoudig worden gerepareerd. Na het verwijderen van het glas en het schoonschrapen van het gebied, kunt u nieuwe stopverf aanbrengen en vervolgens het glas vastzetten met nieuwe glaslatten.

Balkende of vastzittende vleugels
Een typisch probleem van oudere ramen zijn de bovenste of onderste vleugels die niet meer kunnen bewegen. Dit kan komen doordat meerdere verflagen de vleugel en het kozijn overbruggen, waardoor de twee aan elkaar blijven zitten. Of de vleugel kan van de rails zijn geraakt.

Als de vleugels moeilijk omhoog gaan, is de oorzaak meestal een gebroken koord op de vleugelgewichten. Bij vleugels met een veer kan de veer gebroken of losgekomen zijn; dit soort problemen kan worden verholpen.